Wyjazd do Biblioteki Gminnej w Podegrodziu
Treść
17 stycznia 2025 r. uczniowie klasy szóstej i siódmej naszej szkoły przybyli wraz z wychowawczyniami do gościnnej Biblioteki Gminnej w Podegrodziu. Na wstępie zostali oprowadzeni po pomieszczeniach biblioteki i zapoznani z jej zasobami, w tym z oznaczeniami księgozbioru, jak również z katalogiem online. Szczególnie ciekawa okazała się wieża wyzwań czytelniczych, pozwalająca zaplanować systematyczne czytanie w sposób oryginalny i pełen ciekawych doświadczeń.
Fascynująca przygoda uczniów z frazeologizmami odbywała się pod hasłem: „Chwyć byka za rogi – frazeologiczne łamigłówki”. Zmagali się oni z wielorakim znaczeniem tych związków wyrazowych i rozpoznawali ich źródło: biblijne, mitologiczne, historyczne, związane z literaturą i inne. Dowiedzieli się też o rodzajach frazeologizmów występujących w postaci zwrotów, zdań, wyrażeń czy przysłów. Warsztaty polegały na wskazywaniu błędu we frazeologizmie, na odgadywaniu znaczenia związku frazeologicznego na podstawie ilustracji, słowa – klucza, a także z wykorzystaniem grupowych kalamburów. Wiele radości dostarczyły wszystkim rysunki z „piętą Achillesa” albo „muchami w nosie”.
Z każdą chwilą emocje rosły. Okazało się bowiem, że odkrywanie znaczenia frazeologizmów to intrygująca lekcja historii połączona z poznawaniem ojczystego języka. Są one mocno zakorzenione w naszej kulturze i tradycji, dodają kolorytu komunikacji międzyludzkiej. Znajomość frazeologii uczy tworzenia metafor, wzbogaca polszczyznę, wyrabia odpowiedni styl, a ich umiejętne używanie w mowie i piśmie nadaje wypowiedziom wyrazistości i głębi, o czym każdy mógł się przekonać.
W dalszej części pobytu uczniowie przemieścili się do Muzeum Lachów Sądeckich im. Zofii i Stanisława Chrząstowskich, gdzie obejrzeli ekspozycję poświęconą kulturze materialnej regionu lachowskiego. Znaleźli się w miejscu, które jest filią Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu, a powstało z prywatnej kolekcji etnograficznej założycieli i animatorów kultury, zarazem mieszkańców Podegrodzia – Państwa Chrząstowskich; dzięki ich pasji i miłości do folkloru. Interesująco przekazane informacje o wiejskich rzemiosłach, sztuce ludowej czy plastyce obrzędowej w połączeniu z prezentacją nagromadzonych zbiorów, np. oryginalnych strojów podegrodzkich i in.- potrafiły rozpalić zmysły.
Powyższe zajęcia edukacyjne na pewno usystematyzowały wiedzę uczniów, ale przede wszystkim uświadomiły, jakie bogactwo drzemie w języku narodowym, który warto dobrze poznać, oraz jak istotna jest znajomość niepowtarzalności, ale i malowniczości folkloru Lachów Sądeckich. Jak pisał Adam Asnyk w wierszu „Do młodych”:
„Ale nie depczcie przeszłości ołtarzy,
Choć macie sami doskonalsze wznieść:
Na nich się jeszcze święty ogień żarzy,
I miłość ludzka stoi tam na straży,
I wy winniście im cześć!”