Pudełka Skojarzeń: kreatywne odkrywanie lektur w klasie 3
Treść
Tradycją dla klasy 3 stały się „Pudełka skojarzeń – symboli”. W trakcie czytania lektury uczniowie zwracają uwagę na szczegóły, które ich zdaniem potwierdzają przeczytanie lektury. Dodatkowo wybierają te, które szczególnie ich zainteresowały.
Uczniowie uwielbiają tę formę, która nie tylko potwierdza, że przeczytali lekturę, ale także rozwija ich umiejętności wypowiadania się na dany temat. Klasa przed prezentowaniem pudełek pisze test ze znajomości lektury, jednak dla uczniów jest to tylko formalność, z której dostają szóstki.
Teraz coś więcej o pudełkach… W pudełkach znajdują się bohaterowie (m.in. z papieru, klocków Lego itp.), przedmioty, rysunki ze zdarzeń zawartych w książce, a uczniowie tworzą nawet makiety. Pomysłów mają bez liku! Omawianie lektury staje się przyjemnością dla dzieci, które przepełnione jest różnymi formami pracy, m.in. indywidualnej i grupowej.
Lektura Barbary Kosmowskiej pt. „Dziewczynka z parku” skradła serca naszych uczniów. Uczy ona pogodzenia się ze zmianami i odrzuceniem przez innych. Powieść porusza wiele ważnych zagadnień, tak wiele, że aby je przedstawić, trzeba by mówić długo. Dlatego klasa 3 poleca przeczytać tę książkę każdemu, aby każdy mógł znaleźć dla siebie naukę płynącą z tej lektury.