Przejdź do treści
Slider_1
Slider_2
Silwer_4
Przejdź do stopki

„Konflikt – mówię, słucham, akceptuję”

Treść

      28 lutego uczniowie z klasy I, II i III uczestniczyli w zajęciach –  „Konflikt – mówię, słucham, akceptuję”.

Zajęcia zorganizowane były w ramach programu „Wygrajmy szczęśliwą przyszłość”. Prowadziła je pani psycholog Julia Kulik z Polskiego Centrum Profilaktyki w Krakowie.

Uczniowie chętnie odpowiadali na pytania, które dotyczyły:

  • słów, które mogą ranić i smucić,
  • słów, które mogą rozweselać i zachęcać do działania.

Prowadząca zajęcia pokazała także uczniom jak powinno wyglądać Porozumienie bez Przemocy (czy – jak pisze Marshall Rosenberg – Porozumienie Współczujące, Porozumienie Serca).

Pokazała uczniom dwie maskotki, dzięki którym przedstawiła sposób komunikowania się  – szakala i żyrafę.

Szakal to „drapieżnik”, który żyje po to, by mieć rację. Jego język obfituje w oceny, krytykę, porównania, analizy. Szakal oczekuje, że inni spełnią jego żądania. Inni są po to, by zaspokajać jego potrzeby. Jeśli tak się nie dzieje, szakal kąsa, gryzie, drapie.

Żyrafa to roślinożerny ssak o ogromnym sercu, spoglądający na świat z szerszej perspektywy. Żyrafa posługuje się językiem uczuć i potrzeb. W czasie rozmowy nastawia się na słuchanie drugiego i bycie przez niego usłyszaną. Żyrafa wyraża siebie jasno i szczerze. Mówi „nie”, kiedy myśli „nie”. Odnosi się z szacunkiem i empatią do drugiego.

Po bardzo ciekawych zajęciach z panią psycholog dzieci narysowały żyrafę jako symbol porozumienia.

82342