„Konflikt – mówię, słucham, akceptuję”
Treść
28 lutego uczniowie z klasy I, II i III uczestniczyli w zajęciach – „Konflikt – mówię, słucham, akceptuję”.
Zajęcia zorganizowane były w ramach programu „Wygrajmy szczęśliwą przyszłość”. Prowadziła je pani psycholog Julia Kulik z Polskiego Centrum Profilaktyki w Krakowie.
Uczniowie chętnie odpowiadali na pytania, które dotyczyły:
- słów, które mogą ranić i smucić,
- słów, które mogą rozweselać i zachęcać do działania.
Prowadząca zajęcia pokazała także uczniom jak powinno wyglądać Porozumienie bez Przemocy (czy – jak pisze Marshall Rosenberg – Porozumienie Współczujące, Porozumienie Serca).
Pokazała uczniom dwie maskotki, dzięki którym przedstawiła sposób komunikowania się – szakala i żyrafę.
Szakal to „drapieżnik”, który żyje po to, by mieć rację. Jego język obfituje w oceny, krytykę, porównania, analizy. Szakal oczekuje, że inni spełnią jego żądania. Inni są po to, by zaspokajać jego potrzeby. Jeśli tak się nie dzieje, szakal kąsa, gryzie, drapie.
Żyrafa to roślinożerny ssak o ogromnym sercu, spoglądający na świat z szerszej perspektywy. Żyrafa posługuje się językiem uczuć i potrzeb. W czasie rozmowy nastawia się na słuchanie drugiego i bycie przez niego usłyszaną. Żyrafa wyraża siebie jasno i szczerze. Mówi „nie”, kiedy myśli „nie”. Odnosi się z szacunkiem i empatią do drugiego.
Po bardzo ciekawych zajęciach z panią psycholog dzieci narysowały żyrafę jako symbol porozumienia.